lördag 10 oktober 2009

Jag är i mål, men långt ifrån mätt.

Så var det klart. Något som började som en bisarr tanke i september 2008, blev alltså verklighet och nu, drygt ett år senare, har man satt i sig 110 stjärnor. Jag funderade länge på att skriva en bok om äventyret, men det lär bli svårt att hinna med. Dessutom är en restaurangupplevelse en färskvara; jag känner redan nu att de tidiga besöken hösten 2008 är vaga, att de liksom inte riktigt håller att bedöma på ett djupare plan. Man minns maten och drycken i teorin, men känslan glider sakta in i glömskans vrå. Så nix, det blir ingen bok. Däremot blir det fler krogbesök, antagligen inte 100 stjärnor på ett år, men säkert ganska många. I Sverige är jag nyfiken på hur Mistral utvecklats; det var länge sedan jag var där nu. MD ska få ett snart återbesök, liksom Frantzén/Lindeberg. Någon gång under våren blir det New York igen, med återbesök på Le Bernardin som gjorde ett underligt, starkt intryck på mig. Paris lockar också, men innan dess blir det Helsingfors. Ja, så kan man ju hålla på hela livet, åtminstone om du frågar mig. Men det riktiga skälet till att jag drar ner på fine dining nästa år, är att jag lovat mig själv och mina tre döttrar att jag ska prova deras mat - skolmaten - på 100 skolor runt om i landet. Det blir en annan sorts uppdrag, med en annan sorts publik, det är jag medveten om, därför skapar jag en ny blogg som heter 100skolkök1år.se och här ska kök, personal, råvaror, bemötande och miljö analyseras och kommenteras och förhoppningsvis leda till att några fler får upp ögonen för skolmaten och på så sätt kan bidra till att göra den lite, lite, lite bättre. För dig som vill fortsätta prata mat, välkommen in på Facebook och min grupp Mychelin.
(Foto: Niklas Larsson, DiWeekend)

6 kommentarer:

Blogger Håkan sa...

Underbar Blogg!!
Skall följa dig med skolmaten!
mvh //Håkan
(hakanpaulsson.blogspot.com)

10 oktober 2009 kl. 09:25  
Blogger Pelle B sa...

Tack Håkan, jag ska kolla in din blogg så fort jag hinner! Pelle

10 oktober 2009 kl. 10:07  
Blogger Unknown sa...

Fantastiskt koncept! Ska med glädje följa din skolmatsblogg.

Middagsklubben recenserade Djuret förra veckan. Kika gärna in på vår blogg och läs:
http://middagsklubb.blogg.se/

11 oktober 2009 kl. 11:53  
Anonymous Anonym sa...

har det skrivits om dig i media?
KOntakta mig gärna på brusewitzmartin@hotmail.com om du vill.
mvh Martin, journalist

11 oktober 2009 kl. 15:13  
Blogger Bustamante sa...

San Sebastian here I come!

18 oktober 2009 kl. 02:14  
Blogger Passion for food sa...

Vill gärna höra mera sen om ditt Finlandsbesök. Johan

http://gourmet-art.blogspot.com/

27 oktober 2009 kl. 03:47  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida