onsdag 22 juli 2009

Etxebarri - drygt 3 mil från Bilbao och ännu längre från Bra.

Omgivningarna är fantastiska. Det är prunkande grönt, det är berg, skog, åkrar och kor med bjällror och det är hundar, åsnor och hästar och mina förväntningar på Extebarris exteriör infrias med råge - vilken idyll - och sen kommer vi in i matsalen, vi och de andra svenskarna och norrmännen och den feminina serveringsbrigaden är måttligt intresserad av att bjuda på sig själv. Kanske har jag upplevt samma hausse tidigare, jag vet inte, men försnacket kring Etxebarri har varit intensivt. Jag har läst, jag har frågat, jag har studerat, jag har utforskat tidningsartiklar och reportage och sen helt plötsligt sitter vi där och allt känns bara intetsägande istället för sorlande och sprakande som jag förväntat mig. Etxebarri är en asador, ett ställe som grillar sin mat och de lever verkligen upp till sitt namn - här grillas det för glatta livet! Första rätten (bilden) är grillade musslor. Sen blir det grillad kummel. Sen grillade gambas. Och sen grillad hummer. Det framgår säkert med all önskvärd tydlighet att jag är besviken. Nu glömmer vi den här grillplatsen och letar oss vidare till Donostia. Ikväll ska jag till Akelare. Och jag är hungrig.

4 kommentarer:

Blogger Starfood Scout sa...

Varför var det inte bra? Var det så dåligt att den inte är värd en stjärna? Jag har inte varit där men efter ha läst flera artiklar som hyllar etxebarri framstår frånvaron av en stjärna som märklig. Har själv
etxebarri på min top-femlista över restauranger jag vill besöka.

22 juli 2009 kl. 14:54  
Blogger Pelle B sa...

Jag är själv förvånad. Vi provade 6-7 rätter och gick igenom menyn relativt grundligt. Det var inte tillräckligt bra helt enkelt. Kanske blir det en stjärna nästa år, men jag tvivlar. För mig känns det som ett något begränsat koncept. Men det här ska jag prata med "mina källor" om när jag kommer hem, i detalj. Det är ovanligt att vi tycker så olika om sådana här saker.

22 juli 2009 kl. 15:22  
Blogger Pelle B sa...

Glömde att svara på din fråga. Tre av rätterna var inte tillräckligt varma. Grillsmaken dominerade, rakt igenom - i varje rätt, vilket blev enformigt i längden. Servicen var oengagerad. Inte så konstigt kanske; i restaurangen satt ett norskt par, ett tyskt sällskap och ett dito från Sverige. Och undertecknad. Kanske har det blivit lite för mycket turister på sistone?

22 juli 2009 kl. 15:31  
Blogger Unknown sa...

Rekommenderades varmt av personalen på Mugaritz.

15 oktober 2009 kl. 07:56  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida