tisdag 2 juni 2009

SUSHIKO HONTEN*

Den 2 juni 2009. 
Enkelt, gott och prisvärt.
Ensam, för tredje gången i Tokyo. Nu i en sushibar med två kockar och en servitris. Helt solo, trots att det är lunchtid. På en stjärnkrog! Och jag får all uppmärksamhet. "Du får bestämma" säger jag och den vänlige kocken tvättar sina händer, torkar av skärbrädan och skickar iväg några order till sin juniora hjälpreda. Sen blir det äta av; totalt ett dussin nigiris, den ena ljuvligare än den andra och varje bit görs framför mina ögon, sekunden före jag slukar den. Allt avslutas med en atsuyaki tamago (som syns på bilden)  - en omelett som av någon anledning omnämns i Guide Michelin. Lätt som en fjäder blåser jag tillbaka ut på den lilla bakgatan mitt i Ginza. Kostnad för kalaset; drygt tusen kronor. Det var värt varenda krona.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Aldrig varit i Tokyo, men sådan läsning gör det hela knappast bättre!
Dags att börja spara stålars och ta fram planeringskalendern.

2 juni 2009 kl. 12:58  
Anonymous Anonym sa...

Precis som det ska vara!

Brukade de ha så tomt?

5 juni 2009 kl. 13:19  
Blogger Pelle B sa...

Ingen aning, det var runt kl 13, men helt ödsligt. En mycket speciell känsla måste jag säga.

7 juni 2009 kl. 02:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida