tisdag 28 juli 2009

COMERC 24*

Barcelona, den 28 juli 2009.
Inte den första, däremot den sista.
Här någonstans tar den slut; inspirationen, nyfikenheten att fortsätta utforska, viljan att veta mer. Carles Abellan har jobbat med Ferran A. Jag vet. Och hans krog ligger i El Born. Jag vet. Och han är smågalen. Jag vet. Jag försökte ändå öppna mina sinnen på vid gavel och glömma allt som varit, när jag klev in på Comerc 24 igen (som alltså är en adress, ungefär som Fredsgatan 12 och ingenting annat). Låt oss leva i nuet och inte prata oss varma för vad Carles Abellan - som är på semester - hittat på tidigare. Nu är det 2009 och det är inte OK att leva på gamla meriter. Oliver till exempel, som ammis. Eller nötter insvepta i guld. Eller en gräddig soppa som smakar gräslök . Jag tar det lite försiktigt, beställer två klassiker; Suquet Gambes och Arròs Negre. På fotot ser du det svarta riset med bläckfisk. Gott. Absolut, det brukar svart ris vara om det tillagas som det ska tillagas. Rätten som dyker upp sen, gambas med potatispuré, finns det ingenting att säga om. Det bästa med Comerc 24 - om du frågar mig - är personalen som trots allt försöker hålla uppe någon form av attityd och självsäkerhet från fornstora dagar. De lyckas nästan. Tänk om Carles Abellan, som är en talangfull (men sönderskriven) chef, skulle ömsa skinn och hitta på något annat, något nytt, något intressant, något bra, något relevant; (inte ännu en tapaskrog alltså); då skulle jag vara den första att boka bord på den krogen! Det här var inte första gången jag besökte Comerc 24. Men det var nog den sista. 

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hade själv en fullkomligt trist o könlös upplevelse där för 2 veckor sedan.
Håller med i det mesta.

29 juli 2009 kl. 11:39  
Blogger Per sa...

Inte ett ställe jag själv kommer åka till. Katastrofalt låg nivå på genomförandet, i stort sett alla våra rätter såg ut som svarta riset, tvåkomponentsmatlagning med burdust handlag.

29 juli 2009 kl. 15:08  
Blogger Unknown sa...

Var där 2006 och då var det kanon. Visserligen framstår den underbara olivoljan + brödet som de starkaste intrycken, men vill minnas att jag och det övriga sällskapet var mycket nöjda överlag.

15 oktober 2009 kl. 07:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida