torsdag 22 januari 2009

GERANIUM*

Köpenhamn, den 20 januari 2009.
Biodynamiskt, ekologiskt, fantastiskt.
Rökta kammusslor, ärtskott, citronkrasse, röda små äppleblommor, senapskrasse, majonnäs på pepparrot och hasselnöt får sätta scenen. Rasmus Kofoed står i köket och det känns fint. Rasmus är en av Danmarks mest begåvade kockar med något så ovanligt som två medaljer i Bocuse d'Or - ett brons och ett silver - på sitt CV och kulinarisk lekkamrat är Søren Ledet som jag tror arbetat på Noma och det känns och syns, att de älskar det här, att de har roligt tillsammans och att de har något att berätta.
Den här kyliga vinterdagen fyller mig med värme varje gång jag tänker på den, vilket jag ofta gör. Jag tänker på rätten med kungskrabba, morot, pumpa, gulbeta och havtorn, som fick sällskap av en Anjou, Les Bonnes Blanche från Agnes och René Mosse, årgång 2005. En ljuvlig kombination. I minnet ryms också de små kaxiga torskkinderna med stenbitsrom och fem sorters kål som assisteras av naturen själv i form av ogräs, rötter och små skott. 
Geranium i bedårande Kongens Have mitt i stan får mig att känna mig som en botaniker. En leende, lycklig, ödmjuk botaniker där jag sitter på min Arne Jacobsen-stol och längtar efter att nästa tallrik ska landa på bordet framför mig och precis då anländer en iskall rätt som heter Vit som snö, med vanilj, vit choklad, päron och granskott och då förstår jag att slutet är nära. Varför går tiden så fort när man har roligt?
Någon har sagt att Geranium kräver mycket av sina matgäster och visst håller många av stjärnkockarna i Sverige och Danmark Geranium högst av alla Nordiska stjärnkrogar. Men jag håller inte med. Geranium kräver inga förstudier eller skolade smaklökar, bara ett vidöppet sinne och hyfsat sifferminne: +45 33 11 13 04.

22 January 2009.
Biodynamic, organic, fantastic.
Smoked scallops, pea shoots, lemon cress, small red apple-blossoms, mustard cress, mayonnaise made of horseradish and hazelnut sets the scene. Rasmus Kofoed is in the kitchen and that feels good. Rasmus is one of Denmark's most talented chefs with something as unusual as two medals in Bocuse d'Or – one bronze and one silver – on his CV, and his culinary playmate is Søren Ledet who I believe has worked at Noma. You can both sense and see that they both love this, that they have fun together and that they have something to tell.
This cold winter's day fills me with warmth every time I think of it, which I often do. I think of the dish with horseshoe crab, carrot, pumpkin, yellow beet and sea buckthorn which was accompanied by an Anjou, Les Bonnes Blanche from Agnes and René Mosse, vintage 2005. A heavenly combination. I also remember the small cocky cod-cheeks with lumpfish roe and five types of cabbage which is assisted by nature herself in the shape of weeds, roots and small shoots.
Geranium, in enchanting Kongens Have, located in the city-centre, makes me feel like a botanist. A smiling, happy, humble botanist, sitting in my Arne Jacobsen chair longing for the next dish to be placed on the table when just then, an ice-cold dish called White as snow with vanilla, white chocolate, pear and spruce shoots arrives and then I realise the end is near. Why does time go so quickly when you're enjoying yourself so much? Someone said that Geranium demands a lot from its customers and sure, many of the star chefs in Sweden and Denmark hold Geranium as the highest of all Nordic Michelin restaurants. But I don't agree. Geranium doesn't demand any pre-studies or skilled taste buds, only a wide-open mind and an OK memory for numbers: +45 33 11 13 04.

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger Lisa sa...

Åh, min andra favorit i Kph jämte Noma (har inte gått på så mkt annat måste jag erkänna ...)

Så otroligt självsäker mat. Lite som Petri Pumpa i sin glans dagar.

Väldigt bra beskrivet jag känner mig som om jag vore där igen.

15 februari 2009 kl. 11:52  
Blogger Pelle B sa...

Lisa; jag var tillbaka i fredags, var tvungen att kolla om det VERKLIGEN var så bra som jag inbillat mig den där lunchen - och det var det!

15 februari 2009 kl. 13:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida