fredag 6 februari 2009

38 stars in 4 months.

Här kommer en snabb lägesrapport. De första 4 månaderna har jag njutit av 38 Michelinstjärnor i fyra länder. Det är ett bra tempo. Jag känner överhuvudtaget ingen stress, bara nyfikenhet, glädje och inspiration. Här på bloggen skriver jag spontana kommentarer från besöket och det har hänt mer än en gång att jag gått tillbaka och reviderat min uppfattning. När jag har ätit 100 stjärnor är det dags för betyg enligt egen modell, presenterade i en bok kanske, eller i all sin enkelhet här på bloggen. Har inte bestämt mig riktigt. Jag har fått ett par frågor om varför bloggen inte finns på engelska, så nu ska den översättas. Mer då? Jo, Paris är bokat och det kommer att bli intensivt, minst sagt!

38 stars in 4 months.
Here's a quick progress report. In the first 4 months, I've enjoyed 38 Michelin stars in four different countries. That's quite a pace. I don't feel any stress at all, just curiosity, joy and inspiration. I write spontaneous comments on the blog from the visits, and more than once that I've come back and altered my opinion. When I've eaten a 100 stars, it's time for my own grading system possibly in a book or maybe in all it's simplicity here on the blog. Haven't decided yet. What more? I’ve been asked why the blog isn’t in English, so now it’s being translated. What more? Paris is booked and it will be intense to say the least.

4 kommentarer:

Blogger Pellegrino sa...

Följer utvecklingen med intresse - bäva månde kockarna :)
DR Smak

6 februari 2009 kl. 14:00  
Blogger Per sa...

Hittade precis hit till din sida. Mycket kul läsning på ett uppdrag som man är avundsvärd :)
Kul att du tog upp den gamla middagen på F12, minns att jag tyckte Melker med crew höll tillbaka lite effekterna ( ville kankse låta gästen stå för showen? ) och mer körde rena smaker, tror att de ändå tog hem matchen...Men visst kan man sakna de roliga gästspelen som de hade? grymt sympatiska priser och kul mat snarare än burget och tråkigt.
Kom hem från Paris i förra veckan, Pierre Ganaire levererade flera riktigt bra rätter inte alls så spretigt och berg-och -dalbanauppleverlse som jag var orolig för.
Fortsätt NJUT
Per

7 februari 2009 kl. 09:35  
Blogger Pelle B sa...

Kul att du uppskattar bloggen Per. Bord är bokat på Gagnaire i mars. Var du på fler ställen som du kan rekommendera?

7 februari 2009 kl. 11:13  
Blogger Per sa...

StarTrekking

Bev en ganska improviserad resa ( 30 års present till min flickvän )och var tvungen att åka sö-ons så det var kanske inte optimal timing för att äta "hårt" denna gång p ga att har stängt sö,må. Var mer sugen på att kolla in små lite rustika ställen som t ex Chez l´Ami Jean som ska vara på väg mot en stjärna + exempelvis Fables de la fontaine mm dessa var tyvärr fullbokade så det får bli en annan gång. Nästa gång ska jag satsa på de feta och skippa halvintressanta då det ändå är nästan samma pris, måste ju testa L´Arpege snart... Var på en katastrofmiddag på Kong, att Nobu inte är lika intressanta som när det öppnade visar detta värdelösa syntetiska copy-cat ställe....

8 februari 2009 kl. 03:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida