fredag 27 mars 2009

GUY SAVOY***

Fredagen den 27 mars 2009.
Guy Savoy hjälper mig att komma över besvikelsen på Pierre Gagnaire.
Ibland känns det helt rätt från början. Kanske är det en fråga om rytm och ödmjukhet och då behövs det inte så mycket för att samförstånd ska uppstå. I dag räckte det med ett leende från Guy Savoy själv och en varm och vänlig presentation av maître d' Hubert, som visar sig vara Paris egen Lars Fogelklou som med hög teatral prägel hoppar mellan engelska och franska och när den första ammisen, en club sandwich på fois gras spetsad på en tandpetare, stoppas i min mun är jag liksom redan uppvärmd, på riktigt gott humör. Förrätterna, en carpaccio på havskräfta (bilden) känns onödigt försiktig, även om den är delikat och tydlig i konturerna tackvare de framfusiga sesamfröna som göms i lilla skaldjursröran och sen en av många favoriter på Guy Savoy: en liten spröd brioche som jag doppar i en soppa på kronärtskocka, parmesan och svart tryffel och då vill jag frysa tiden igen. Vilka fina, lena, subtila smaker. Så självklart och säkert! Sen ytterligare en klassisk rätt; en bressekyckling med citrongräs och mangold som är precis så mör, mjuk och mild som jag hoppats på. När brödvagnen rullas fram igen väljer jag surdegsbrödet och det visar sig vara perfekt att suga upp den goda såsen med. Sen, den bästa tänkbara avslutningen, en terrine på grapefrukt med en sky av Earl Grey. Låter kanske inte så spektakulärt, men vem har sagt att det behöver vara det? Det här är kallt, fräscht, finurligt och gott. Guy Savoy bjuder inte bara på riktigt bra mat, han kan också stoltsera med en personal som verkligen gör sitt yttersta för att gästerna ska känna sig välkomna. Det känns avslappnat och vänligt. Och faktiskt lite roligt, mycket tack vare Hubert. Sen kommer han ut igen, Guy Savoy, tar en runda i matsalen, stannar till vid Hubert som står och skämtar med några affärsmän och när han kommer fram till mig och frågar hur det smakar, känns det väldigt skönt att kunna säga, helt ärligt: "it was delicious". 

2 kommentarer:

Blogger Stefan sa...

Guy Savoy var stor humor en trevlig människa som även stannade vid mitt bord. The breadman hade den hittills största uppsättningen av bröd jag stött på utanför ett bageri... Han var dessutom väldigt rolig.. Här kunde man njuta av sin måltid och de anpassade sig efter den takt man höll när man åt. De verkade kunna gissa sig till när man behövde lite vila mellan rätterna. All mat var finger licking good. Inga floppar men heller kanske inte wow, wow, wow utan bara väldigt, väldigt bra rakt igenom. Sommeliern var lite snobbig enda missen.

15 april 2009 kl. 11:21  
Blogger Malin Strid sa...

Jag fick besöket i 40-årspresent av min man. Ojojoj vad det inte längre gör något att det blivit glest mellan restaurangbesöken (utöver dagens lunch) de senaste åren!

Jag var fånigt nog lite nervös över att inte kunna föra mig. Det gick snabbt över när jag försökte fumla undan min klunsiga handväska och en kypare raskt tog fram en liten pall för den (så den skulle slippa stå direkt på mattan antar jag).

Fantastisk mat såklart, och så mycket värme och humor från personalen! Möjligen var det lite märkligt att den spröda chokladbollen med passionsfruktssorbet (?) och mangosås mest smakade hajkbanan.

4 april 2011 kl. 02:25  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida