fredag 20 mars 2009

Nyöppnade Mistral är på god väg.

Du får ta linje 17 till Kärrtorp, korsa Söderarmsvägen och ta en promenad på 10 minuter innan du ser ett diskret hörnhus i en vägkorsning där såväl korsning som hus saknar referenser i restaurangvärlden. Det här är alltså Enskede. Söder om söder. En lågkonjunkturadress som Stockholms taxichaufförer kan lagra som favorit i GPS:en, nu med en gång. Här kommer det att bli åka av! Lokalen känns generös trots sin litenhet och trots att tyggardiner gör sitt bästa för att stänga ute det beslöjade senvinterljuset. 
Det luktar nytt här inne. Och det smakar nytt. Jag och min vän kocken, som nog vill vara anonym men som jobbar på en restaurang med fyra siffror i namnet, gjorde entré redan klockan sex och som belöning fick vi själva välja bord, men menyn däremot ville köket vara med och bestämma. Och okej då. Björn Vasseur känner jag inte personligen, men jag luras att tro det efter några minuter eftersom han känns både ärlig och övertygande. Bäst från kvällen? En ammis på potatis, kanel, ägg och löjrom. Vilken begåvad idé! Jag minns också kvällens svagaste komposition; en potatiscrème med vanilj, kryddig olivolja och mandelsorbet. Helt obegriplig. Trots några svaga nummer känns det som att nyöppnade Mistral är på god väg. Det här är ett inkört koncept, med ett tema som är oklanderligt i dessa tider, en bra adress, en snygg logotyp och en payoff - Allt hör ihop - som kan göra vilken copywriter som helst avundsjuk. Och ett stilsäkert kök som levererar. För det mesta. Ibland känns det som sagt spretigt. Jag vet inte om det är medvetet, jag hoppas det, men när köket trixar med temperatur och opacitet (som man gör på vissa rätter) riskerar det att bli lite läskigt. Men det spelar inte så stor roll just nu. Helheten är väldigt bra, även om jag är övertygad om att det kommer att bli mycket bättre.

Etiketter: , , ,

5 kommentarer:

Blogger Daniel Roos sa...

Hej Sjukt trevlig blogg. Ska förmodligen till Mistral nästa helg. Får se om du dyker upp hos oss på Operakällaren jag kan säga så här vi är verkligen på framfart med lite härliga nyförvärv, vi blir att räkna med framöver. Må så gott mvh Daniel

21 mars 2009 kl. 02:47  
Blogger Pelle B sa...

Hej Daniel. Roligt att du uppskattar min blogg! Om jag inte misstar mig har du själv en trevlig blogg, eller? Räkna med mig på Operakällaren inom kort. Jag känner till era nyrekryteringar (bla PE och DH) och ser fram emot att se hur det påverkat köket.
Ses!

21 mars 2009 kl. 11:08  
Blogger Daniel Roos sa...

Min blogg e okej :-) Vi har meny byte på tisdag det kommer bli så himla bra. Då kanske vi ses framöver mvh Daniel

22 mars 2009 kl. 12:28  
Blogger Lars sa...

Vi hann med ett besök när vi var i storstaden och med tanke på att det var deras 3:e kväll så tycker jag att det var riktigt, riktigt bra.Har alltid gillat Björn & Fredriks stil och arbetet med helheten, de har fortfarande levererat den absolut bäst sammansatta 16-rätters menyn jag käkat genom åren. Att de nu fått större spelrum tror jag kommer att före dem några snäpp längre fram och Fredrik verkade gladare än ett barn på julafton över sina nya leksaker och torkugnar. Kul att se att han vågat utmanat sig själv och lämnat krämerna och skummet för att hitta nya vägar i sin matlagning.

Mistral kommer fortfarande att ha en plats i mitt hjärta och jag satsar mina slantar på att stjärnan inte kommer att vänta på sig!

Fortsätt ät nu så att du når ditt mål!

22 mars 2009 kl. 16:16  
Blogger Stefan sa...

Jag var där den 4 april och då fanns det lite smådetaljer att förbättra. Menyn var lite rörig i sin presentation. En del rätter hade lite småmissar och generellt kan man väl säga att lite besvikna var vi. Det känns som om de inte riktigt når upp till sin tidigare klass. Winepairing med mat är dock fortfarande mycket bra. Servicen bra och uppmärksam och pilgrimmsmusslorna var väldigt bra. Vinlistan är bra men väl höga priser och lite större utbud hade det gärna fått vara. Om inte vinlistan byggs på lär det inte bli några stjärnor i Guide Michelin. De viner vi drack var dock väldigt bra.

15 april 2009 kl. 12:11  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida