fredag 13 mars 2009

SJÖMAGASINET*

Göteborg, fredagen den 13 mars 2009.
Good enough är inte good enough.
Det här kan omöjligt gå fel känner jag då jag blir lotsad till mitt bord på andra våningen. Lunch, visst, men nu ska jag njuta och ingen lågkonjunktur i världen ska stå i vägen för det här är legendaren Leif Mannerströms ställe och trots att han är i Dubai och gör affärer idag ska det vara business as usual, eller hur? Jag skulle kunna vara så lat att jag helt nonchalerade maten och bara fokuserade på människorna och då menar jag gästerna i allmänhet och servitörerna i synnerhet. Vilken atmosfär, vilken känsla för matsalens infrastruktur och tajming och vilken förmåga att få gästen att känna sig välkommen. Tack för det. Men jag tänker nog ändå ägna några rader åt maten. Först smörstekt toast med skagenröra och portvinsglace. Nja, jag vet att Toast Skagen är en förlåtande anrättning men det finns gränser för hur mycket man accepterar och det här var sannerligen en balansakt. Lite väl fet i konturerna för min smak. Sen hälleflundra bourgignon med svartrot, rotsaksstomp och tryffelkrokett där tryffeln ville ha all uppmärksamhet vilken den givetvis fick, men där firren kändes väldigt mycket "kvart över ett" och då funderar jag lite över hur svårt det kan det vara att ta ut en hälleflundra i rätt tid. Slutligen, en limesorbet med muscovadomarinerad ananas och om du var här idag och åt den här desserten lovar jag att du tycker precis som jag. Den var både snygg och god! När jag väntar på att checka ut min jacka tittar jag på ett fotografi med L'ultima cena-motiv där Tore Wretman får agera Jesus och Örjan sitter vid hans sida och några meter därifrån sitter Erik och Leif och då känns det på något sätt ännu mer onödigt att det blev så här. När Göteborgs krogliv dyker ner i lågkonjunkturen och när många tror att lösningen heter "bistropub" och när man jagar Nöjesguiden med REA-pressreleaser skulle det vara befriande om Leif Mannerström och hans team höll den kulinariska fanan högst av alla. Det gör han inte, tyvärr. Det här är en restaurang med bra service och okej mat. Och det är inte okej på den här nivån.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida