torsdag 30 juli 2009

EL RACÓ DE CAN FABES***

Sant Celoni, den 29 juli 2009.
Cocina de nivel excepcional, esta mesa justifica el viaje? Nej, det tycker jag inte.
Santi Santamarias hem sedan födseln är också hans hem i dag och platsen för hans restaurang, som ligger några mil utanför Barcelona. Det är en ganska rejäl resa med hyrbilen men den framstår som en behaglig AC-tripp om du jämför med vad som väntar när du anländer till den lilla förorten Sant Celoni, där Can Fabes ligger. En mardröm för dig med dåligt lokalsinne och taskigt tålamod. Can Fabes ligger nämligen längst inne i byn, omringad av återvändsgränder och enkelriktade smågator och när du väl hittat dit, genomsvettig och småsur, finns det ingen parkering. Den vänlige servitören pekar längre ner på en enkelriktad gata och gör sedan en stor svepande rörelse med sin arm "Du får åka runt kvarteret - så häääär". En stund senare är vi på plats i alla fall. Känns som att gå in i en kyrka. Det är tyst, stramt, andaktsfullt. Det är lunch i en av Spaniens bästa restauranger, en av sex med tre stjärnor. Är den så bra då? Ja, Guide Michelin envisas med att ge den full pott, år efter år, men på S.Pellegrino har den åkt ut sedan länge och i år är den inte ens med bland de 100 bästa. Helt klart har Santi Santamaria problem med både det ena och det andra (enligt en säker källa) och kanske har hans varumärke aldrig varit svagare. Men okej. Brödkorgen är riktigt trevlig; full pott faktiskt, nio olika sorter och alla hembakade såklart. Ammisarna är traditionella. Blini med lax. Jordgubbe med balsamico. Och så vidare. Mina raviolis de gambes är roliga att vila ögonen på, men inte så roliga att äta. De har hängt med i drygt 20 år på menyn och det både känns och syns, tyvärr. Stenväggarna kryper närmare. Det börjar kännas instängt, varmt. Svarta kostymer smyger bakom glasdörrarna. Jag knäpper upp en knapp i skjortan. Min huvudrätt är en red mullet som serveras med en polenta och saffranssås. En tystlåten anrättning. På gränsen till intetsägande. Den andra varmrätten är gambas som har en klick sorrito under sig och ett trött korrianderblad över sig. Bäst i dag är en pre-dessert med tre kulor glass; mango, kokos och svarta vinbär och min dessert; en underbar savarin med en klick vaniljglass, jordgubbar och körsbär (bilden). Enkelt det också, men för den skull inte tråkigt. Jag tror att Ivan Solá i köket är helnöjd med dagens prestation. Och det finns säkert väldigt många gäster som uppskattar en så här habil, klassisk, tung mat som tar sin utgångspunkt i det som naturen kring Sant Celoni erbjuder av fisk, kött och grönsaker. Tradtionellt behöver inte vara tråkigt. Men i det här fallet måste jag säga att det blir det, tråkigt alltså. Och dyrt; eller vad sägs om 350 euro för en lunch där tre kulor glass är höjdpunkten?

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Arrangerade ett gästspel med Santi för 11-12 år sedan. Hade då förmånen att äta lunch o middag 4 dagar i sträck, inte en rätt upprepades.
Raviolin hade då 7-8 år på nacken sedan jag åt den första gången. Kanske dags att damma av ett par nya rätter eller svänga helt o satsa på bistro?!
Han är för djävlig på långkok Santi!
Hans confiterade killing "is to die for".

30 juli 2009 kl. 14:40  
Blogger Pelle B sa...

Håller med dig; det känns som att Santi skulle fokusera på (delvis) andra saker. Hans kunskap och ställning är unik. Men Can Fabes känns passé, den får svårt att komma tillbaka ännu en gång tror jag.

30 juli 2009 kl. 15:07  
Blogger Lars sa...

Kan inte detta vara ett problem i Spanien bland en del "old folks", att tiden helt enkelt gått lite för fort sett till den avancerade utvecklingen som skett de sista 10 åren?. Min M.B klassiskermeny på Lasarte visade på exakt samma sak och kommer fundera en eller två gånger innan jag gör samma beslut på en liknande restaurang....

Långkok är alltid det godaste! så håller nog med zwampen. Framförallt då han verkligen vill vara motpol mot avantegarde-matlagningen.

1 augusti 2009 kl. 01:33  
Anonymous Anonym sa...

Hade ungefär samma upplevelse som du även om jag tyckte bröden var mer kvantitet än kvalitet och även om min dessert var bland det sämsta jag åt i barcelona.

Tycker däremot det är kul att Santi kör sin grej och inte följer efter andra. Tjusningen med att äta på olika restauranger är ju att det är väldigt olika.

Lars: väljer man en meny med daterade rätter får man skylla sig själv:)Man kan inte be om gamla rätter och sedan klaga över att man inte fick något nytt.

7 augusti 2009 kl. 03:29  
Anonymous Anonym sa...

Sedan har jag couchsurfing att tacka för att jag slapp alla lokaliseringsproblem. Bodde hos en familj 100 meter från restaurangen som gladeligen visade mig runt. De tog mig även till stället där Santi brukar äta frukost när han är i stan. Öppen eld i ett hål i väggen.

Katalansk frukost: Butiffarra med bönor, bröd och aioli, rosévin till det. Gubbarna vid bordet bredvid fortsatte sedan med kaffe och avec för att avsluta med en fet cigar, Visca Catalunya!

7 augusti 2009 kl. 03:37  
Blogger Björn sa...

Santi är som bäst när han kör sina "klassiker"
Det är det han tjatar om i spansk media hela tiden, att kunna grunderna, att kunna laga bra enkel mat och kunna sina råvaror, att göra det bästa för varje produkt.

Oftast blir det sämre när hans köksmästare blandar sig i, Oftast i försök att göra det lite "nyare"

Kanske han är pasé, kanske det kommer en tid då hans mat blir inne igen.

Kan bara såga att bättre "skola" än dom 16 månader jag hade där kan man inte ha.
Björn.

7 augusti 2009 kl. 13:33  
Anonymous Anonym sa...

Att prata om inne och passé känns ganska meningslöst. God mat är god mat och dålig mat är dålig mat. Dålig mat kan komma från 2000-talet och bra mat kan komma från 70-talet, och tvärtom.

Roligast blir det om alla kör sin grej. Tjusningen med Can Fabes är ju att det är som det är.

Var det i år White Guide hade Crème brûlée på ute-listan?

8 augusti 2009 kl. 03:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida