torsdag 30 juli 2009

EL CELLER DE CAN ROCA**

Torsdagen den 30 juli, 2009.
Roligaste rätten är korad!
Vi fortsätter längre norrut, närmare gränsen mot Frankrike, till staden Girona. Här ligger El Celler de Can Roca (5:a i världen enligt S.Pellegrino) som drivs av tre bröder som också kör Moo på hotel Omm inne i Barcelona. Lokalen på Can Roca är ovanligt ljus, fräsch och modern; den känns nästan nordisk i sina färg- och materialval. Hit flyttade bröderna vintern 2007 från en lokal som ligger helt nära, bara några hundra meter upp i backen. Första ammisen idag är ett körsbär på en bädd av is och med smak av campari, vilken ouvertyr! Sen karamelliserade oliver (godare än vad det låter), sepia med pesto och parmesan (inte så gott som det låter) och slutligen en trevlig soppa på tonfisk. Brödkorgen är ambitiös med sex olika sorter; bland annat en brioche på tomat som jag faller pladask för - tänk så gott det vore med en klick smör (det har vi bara fått på Can Fabes!) Bland förrätterna är hummern med kolsvart svampsås och potatispuré godast och när det är dags för varmrätterna vinner min grillade sjötunga som serveras finurligt med fem olika såser; fänkål, bergamott, apelsin, pinjenöt och oliv. Avslutningen är grandios. "A trip to Havana" är en fet cigarr i ett askfat och du slickar med glädje (först med blandade känslor) i dig hela desserten och sköljer ner den med en mojito (bilden) som består av lime, mynta och små vaniljkulor. Här finns allt. Välkända smaker presenterade på ett nytt sätt, kreativitet, handlag och en stor portion humor - allt signerat lillebror Jordi Roca. Är det då dags för tre stjärnor snart? Jag tror faktiskt inte det; det fattas för mycket i matsalsarbetet; det känns för avslappnat på något sätt, lite ofokuserat, ibland tillochmed lite slarvigt. Och jag tror att det är meningen, att det ska kännas avslappnat och skönt. Frågan är bara om Guide Michelin tolkar det så.

2 kommentarer:

Blogger Per sa...

tror att jag måste ta mig dit o titta in stället, var inte imponerad av deras uppvisning på, att det skulle vara en "light"produkt det kunde jag ana men inte att det skulle vara så enkelt. Aldrig kul att inse att man skulle ha skitit i avsmak till förmån för a la carte, men det är väl melodin nu för tiden, ska det vara så svårt att sätta upp lite signaturer på en meny så man får chansen att bekanta sig med stället? eller r det jag som tänker fel?
Kul läsning om Spanien, har du något wild card i NY el Island på fickan?

31 juli 2009 kl. 12:17  
Blogger Per sa...

oops!
Ett ganska viktigt ord missades.... min upplevelse var på "Moo".

1 augusti 2009 kl. 01:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida